Tietotaitoa vai tietotekniikkaa?

Ajatuksia

Viime viikkoina olen joutunut kieltäytymään useammasta mielenkiintoisesta projektista. Toteutamme projekteja laidasta laitaan, mutta kaikkea mekään emme osaa tai emme halua tehdä. Ajattelin avata aihetta hieman.

Emme ole teknologiayritys

Meiltä löytyy osaamista erilaisilla järjestelmillä ja erityisesti käyttämämme WordPress- julkaisujärjestelmän parissa väitän olevamme suomen parhaimmistoa. Kaikilla teknologioilla on kuitenkin rajoitteensa, emmekä ole ns “täyden palvelun ohjelmistotalo”.

Milloin tämä sitten vaikuttaa esimerkiksi verkkosivujen osalta?

Osaamme kyllä luoda muitakin kuin infosivuja ja verkkokauppoja. Olemme luonut mm. Ajanvaraus, tuntiseuranta, tarjouslaskenta ja muita järjestelmiä. Kaikkeen käyttämämme teknologia ei kuitenkaan taivu vaikka kuinka taituroi.

Olemme enemmänkin markkinoinnin suunnittelijoita ja toteuttajia verkossa, emmekä ohjelmistotalo kehittämässä omaa teknologiaamme. Verkkosivujen ja kauppojen lisäksi uutiskirje, hakukone, facebook, instagram jne markkinointi kyllä onnistuu mutta toteutamme niitä olemassa olevilla työkaluilla.

Mikäli olette suunnittelemassa esimerkiksi markkinoinnin automaatiojärjestelmän hankintaa jolle täytyisi rakentaa myös custom- integraatio oman ERP, varaus tai muun järjestelmän kanssa kannattaa kääntyä esimerkiksi suomalaisen Koodiviidakon puoleen.

Mitä osaamme mutta emme halua tehdä?

Aina syynä ei suinkaan ole teknologian rajallisuus, kaikkea emme myöskään halua tehdä.

Tavoitteemme on tehdä tuloksellista markkinointia ja pelkkä verkkosivuprojektikin saattaa loppujen lopuksi sisältää oikeasti myös koko markkinointistrategian suunnittelua, laajaa sisällöntuotantoa, logon luomisen sekä taittotyötä.

Mikäli et näe sivuja myynnillisenä kanavana joka täytyy saada tuottamaan vaan yksinkertaisesti paikkana internetin puhelinluettelossa, emme ole paras kumppani toisillemme. Kun sisällöllä ja räätälöidyllä ulkoasulla ei ole väliä löytyy meitä edullisempia pakettiratkaisuja pilvin pimein. Kun valmisteema ja muutaman osoitteen lisääminen riittää, löytyy osaava tekijä vaikka lähikuppilasta kaljapalkalla. On turha maksaa meille räätälöidyn sivun rakentamisesta, jos haluamasi lopputulos on tekstiä valkoisella pohjalla.

Kun mietit verkkosivujen tuotantoa meitä kiinnostaa lähestytkö asiaa:

  1. Teknologiahankintana jossa kulut täytyy minimoida
  2. Markkinointiprojektina jossa lisäarvon tuotto täytyy maksimoida

Oma näkökulmamme luulisi selviävän jo nimestä.