Miten Google toimii?

Ajatuksia

Hakukonenäkyvyys

Miten Google toimii?

Googlen hakukoneen rahoitus tulee maksullisten Adwords-mainosten kautta, jotka näkyvät ennalta määrätyillä hakusanoilla normaalien hakutulosten yläpuolella. Jotta näitä mainoksia päästäisiin näyttämään Googlessa mahdollisimman paljon, yrittää Google tarjota ihmisille mahdollisimman relevantteja hakutuloksia eri hakuihin. Esimerkiksi Google suosii sivuja, jotka ovat saaneet aikaisemmin paljon vierailijoita, sillä näillä monesti on hyvää ja luotettavaa sisältöä.

Google koittaa jatkuvasti parantaa algoritmiaan, jotta se pystyisi näyttämään vielä ajankohtaisempia hakutuloksia eri hakusanoilla. Google ei ole paljastanut koko algoritmiaan kellekään, mutta vuosien saatossa Googlesta on tullut ylivoimaisesti ajankohtaisimpia hakutuloksia löytävä hakukone.

Googlen päätarkoitus on siis löytää käyttäjilleen heitä mahdollisimman hyvin palvelevia verkkosivuja.

Mikä sitten vaikuttaa hakutuloksiin?

  1. Mitä sanoja verkkosivuilla on. Jos sivuilta ei löydy kertaakaan sanaa “ompelukone”, ei siellä todennäköisesti ole tietoa ompelukoneista.
  2. Sisällön laajuus. Mitä enemmän sisältöä sivustoilla on, niin sitä todennäköisemmin siellä on myös vierailijan kaipaamaa sisältöä.
  3. Sivujen julkisuus. Mitä enemmän vierailijoita sivuilla on ollut ajan kanssa, niin sitä todennäköisemmin sieltä löytyy mielenkiintoista tietoa.
  4. Käytettävyys. Jos sivustoilla on rikkinäisiä elementtejä tai ne eivät toimi jokaisella laitteella, ei Google halua ohjata hakijaa sellaiselle sivulle.
  5. Sijainti. Google näyttää eri hakusanoilla eri tuloksia riippuen hakijan sijainnista.

Mitä tämä tarkoittaa käytännössä?

  1. Varmista, että sivuilta löytyy tarpeeksi usein haluamasi hakusana. Esimerkiksi “ompelukone”.
  2. Ihmiset etsivät Googlesta tietoa, joten varmista, että sivuillasi on myös sisältöä, jonka joku haluaisi lukea. Sivut joissa on vain yksi sana “ompelukone” ei anna hakijalle mitään lisäarvoa.
  3. Hanki sivuillesi liikennettä. Mainosta sivujasi tai pyydä yhteistyökumppaneitasi laittamaan linkki sivuille.
  4. Varmista, että sivusi toimivat mobiililaitteilla ja, ettei sivuillasi ole esimerkiksi vanhentuneita flash- tai java-sovelluksia.
  5. Lisää tarkat yhteystietosi sekä mahdollisesti upota Googlen karttasovellus yhteystiedot-sivuillesi. Voit myös lisätä yrityksesi Google My Business-palveluun. Mikäli asiakaskuntasi on Suomessa, kannattaa myös sivujen olla suomalaisella palvelimella.

Kannattaako kikkailla?

Monesti kuullaan puhuvan hakukoneoptimoinnista hämäränä koodailuna, jossa sinne tänne lisätään skriptejä, jotka nostavat sivut välittömästi ensimmäiseksi hakutulokseksi. Tämä on varmaan toiminut joskus 10 vuotta sitten ja rohkeimmat saattavat tehdä sitä vieläkin, mutta tässä on ongelmana kaksi asiaa.

  1. Jos joudut kikkailemaan itsellesi vierailijoita sivuille, niin todennäköisesti sivusi eivät palvele vierailijoita kuitenkaan niin hyvin, että he muuttuisivat maksaviksi asiakkaiksi.
  2. Google saattaa rankaista sivujasi joko tiputtamalla sivujasi kaikilla hakusanoilla tai poistamalla ne lopullisesti Googlen hakutuloksista.

Historiaa Googlen algoritmin päivityksistä

Niin kuin aikaisemmin mainitsin Google ei ole paljastanut koko algoritmiaa, mutta tasaisin väliajoin se informoi isommista muutoksista, jotka alkavat vaikuttamaan hakutuloksiin pikkuhiljaa. Näin Google koittaa saada verkkosivujen tekijöitä rakentamaan paremmin palvelevia sivustoja, joka on hyödyksi tottakai Googlelle sekä verkkosivujen omistajille. Google saa näyttää parempia hakutuloksia ja verkkosivujen omistajat saavat lisää vierailijoita sekä maksavia asiakkaita. Ohessa Googlen isoimpia muutoksia. Ensin tulee päivityksen nimi, tämän jälkeen vuosi sekä lopuksi se mihin päivitys vaikutti.

  • Florida, vuosi 2003,  Avainsanat. Jo 15 vuotta sitten Google päivitti algoritmiaan niin, että kirjoittamalla monta kertaa saman hakusanan, et vaikuttanut ainakaan positiivisesti hakutuloksiin.
  • Bourbon, vuosi 2005, Tuplasisältö. Google alkoi tällöin kiinnittämään huomiota tuplasisältöön. Enää et voinut copypasteta sisältöä muiden sivuilta vaan jouduit kirjoittamaan omat myyntitekstisi.
  • Vince, vuosi 2009, Julkisuus.  Se miten miten paljon vierailijoita sivuilla on ylipäätään alkoi vaikuttaa enemmän Googlen hakutuloksissa.
  • Panda, vuosi 201, Spämmisivut. Nyt kohteena olivat sivustot, jotka koettiin haittasivustoiksi.
  • Penguin, vuosi 2012, Mainokset. Sivut, joilla oli paljon häiritseviä mainoksia, alkoivat laskea Googlen hakutuloksissa.
  • Pigeon, vuosi 2014, Sijainti. Se mistä päin maailmaa tai paikkakuntaa haku tehtiin, alkoi vaikuttamaan tuloksiin.
  • Mobilegeddon, vuosi 2015, Puhelimet ja tabletit. Sivut, jotka eivät toimineet mobiililaitteilla alkoivat saada miinuspisteitä Googlen silmissä.
  • Chrome HTTPS Warnings, vuosi 2017. SSL-salaus. Google alkoi rankaisemaan sivustoja, jotka eivät ole suojattu SSL-salauksella.

Lähde: https://moz.com/google-algorithm-change

Lopuksi

Hakukoneoptimointi ei loppujen lopuksi ole muuta kuin asiakasta kiinnostavan ja auttavan sisällön tuottamista. Kun keskityt aluksi vain siihen, pienten teknisten muutosten tekeminen on paljon helpompaa kuin aloittaa hakukoneoptimointi keskittymällä vain teknisiin yksityiskohtiin. Näin sivustosi myös luultavasti palvelevat asiakkaitasi paljon paremmin.