Mikä merkitys visuaalisuudella on?

Ajatuksia

Tässä kuussa on syntynyt hieman tyhjästä aikaa, joten olen päässyt normaalia enemmän keskittymään parin kiinnostavan projektin tarjouksen valmisteluun. Näissä molemmissa oli siis rutkasti aikaa, joten pelkän tarjouksen kylkeen asiakasehdokkaalle laitettiin samalla visuaalinen idea uudesta verkkosivusta. Asiakkaat olivat myös toivoneet hieman modernimpaa ratkaisua uusille verkkosivuille.

Aina kun pääsee tekemään jotain todella visuaalista, niin väkisin mieleen hiipuu ajatus, että mikä tämän lopullinen hyöty on asiakkaalle tai loppukäyttäjälle. Tarviiko kaiken näyttää niin silotellulta ja maksaako siihen käytetty aika itsensä takaisin. Aihe on pyörinyt mielessä aikaisemminkin, koska olen ollut mukana projekteissa, jossa kasaan lyödään mahdollisimman nopeasti jotain kasaan ulkonäkö kärsien ja kaiken lisäksi ihan hyvällä menestyksellä.

No miksi sitten ulkoasuun kannattaa panostaa?

Erotu, erotu ja erotu

Kun puhutaan Suomen (tai jopa pienemmän paikkakunnan) kokoisesta markkina-alueesta, verkkosivujen yleisin päätavoite on päästä erottumaan kilpailijoista.

Kun kuusamolainen yrittäjä Lasse etsii paikallista remontoijaa tai kuljetuspalvelua alihankintana, niin löytää Lasse potentiaaliset ehdokkaat nopeasti Googlesta tai yritysrekisteristä.

Lasse käy kolmen eri ehdokkaan verkkosivuilla.

Yhden yrityksen sivut on vasta uudistettu, toisen yrityksen sivuilla on Ajankohtaista-osiota päivitetty viimeksi vuonna 2006 otsikolla ”Uudet verkkosivut julkaistu” ja kolmannen yrityksen sivut näyttävät juuri samalta kun kaikkien muidenkin remonttipalveluita tarjoavien yritysten sivut.

Tiedät itsekin, että mikä näistä yrityksestä saa etumatkaa mahdollista yhteistyötä varten.

Pettämätön ensivaikutelma

Tämä perustelu jakaa varmasti ihmisiä kahteen aika simppeliin ryhmään, toiset uskovat – toiset eivät. Koitan silti vääntää asian rautalangasta.

Se miltä verkkosivut näyttävät, vaikuttaa asiakasehdokkaan ensivaikutelmaan yrityksestäsi. Ensivaikutelma syntyy silti paljon nopeammin kuin luulisit – noin 50 millisekunnista pariin sekuntiin. Eli viimeistään parin sekunnin kuluttua siitä kun potentiaalinen asiakas on tullut sivuillesi, on hänellä jo ensivaikutelma yrityksestäsi. On sinusta kiinni, onko se positiivinen vai negatiivinen.

Tämä myös tarkoittaa sitä, että selaako asiakas sivujasi sillä fiiliksellä, että hän ei haluaisi ostaa palveluitasi, mutta koitat kääntää hänen päänsä TAI selaako asiakas sivujasi ostohousut jalassa vain varmistamassa, että palvelukokonaisuus näyttää jotenkuten sopivan hänen tarpeisiinsa ensimmäistä yhteydenottoa varten.

Tottakai vaihtoehtoja on enemmän kuin kaksi – todennäköisesti yhtä paljon kuin ihmisiä.

Mistä nopea ensivaikutelman syntyminen sitten johtuu?

Jotta voi käsittää miksi verkkosivujen ensivaikutelmalla on väliä, niin on hyvä hoksata mistä ensivaikutelman syntyminen johtuu:

Ajan kuluessa nopean ensivaikutelman muista luovat ihmiset ovat pärjänneet paremmin. Vastaan tulevasta vieraasta ihmisestä tai eläimestä on täytynyt tehdä nopea vertailu, onko hän vihollinen vai ystävä. Kaikkia ”ymmärtävä” ja kiltisti tervehtivä alkuihminen on menettänyt henkensä melko nopeasti. Tottakai tämä johtaa välillä virhearviointeihin, mutta keskimääräisesti yleistäminen on ollut tähän asti aina kannattavaa.

Esimerkiksi Princetonin yliopistossa tehdyssä tutkimuksessa huomattiin, että alle sekunnin pituisesta videosta ehdokkaista syntyneistä ensivaikutelmista saatiin 70-prosenttinen tarkkuus vaalien lopputuloksiin. Eli testattaville näytettiin alle sekunnin mittainen video ehdokkaista ja he kertoivat oman mielipiteensä. Testattavat ”arvasivat” jopa 70-prosenttisesti myöhemmin vaaleissa valittavat ehdokkaat.

Lähde: https://www.psychologicalscience.org/news/5-ways-to-make-a-killer-first-impression.html

Google on myös tehnyt mielenkiintoisen tutkimuksen, jossa verkkosivuilla vieraileva tekee päätöksen siitä aikooko hän jatkaa selailua sivuilla 50 millisekunnissa. Eli kun potentiaalinen asiakas tulee sivuillesi, hän tekee päätöksen siitä aikooko hän jatkaa selailua sivuilla melkein välittömästi. Kädet (ja kursori) tottakai toimivat hieman hitaammin, mutta päätös on tehty sen suurempia ajattelematta. Kuulostaako uskomattomalta? Käy lukemassa tutkimus osoitteesta: https://research.google.com/pubs/pub38315.html

Visuaalisuus voi kuulua verkkosivujen toimintaan ja rakenteeseen

Oletko koskaan miettinyt, miksi verkkokauppojen ”Lisää ostoskoriin”-nappulat ovat erottuvalla värillä? Tai miksi nykyaikaisilla sivuilla päävalikko rullaa sivun yläosassa sivun mukana sitä alaspäin rullataessa.

Erottuva nappula kertoo mistä haluat asiakkaan painavan, rullaava valikko helpottaa siirtymistä muille alasivuille.

Sivuston visuaalisuuden päätavoite on kaiken muun lisäksi parantaa sivujen käyttökokemusta.

Muita esimerkkejä graafikon ”turhanpäiväisistä” kikkareista:

  • Sivustoa rullaava linkki näyttää konkreettisesti mitä tapahtuu etkä vain pomppaa esimerkiksi sivun alareunaan tietämättä mitä tapahtui.
  • Ikonit helpottavat asiayhteyden yhdistämistä. Pelkkahirsi ei välttämättä kerro asiasta tietämättömälle mitään, mutta pieni ikoni, jossa on hirsimökki kertoo, että kyse on jostain hirsimökkeihin liittyvästä.
  • Hover-efekti (tapahtuu kun viet hiiren kursorin kohteen päälle) kiinnittää huomion aiheeseen, joka kiinnostaa kävijää. Esimerkiksi tilanteessa, jossa on 6 eri palvelua, on visuaalisesti rauhottavampaa esittää nämä simppelisti, mutta korostaa aina vain sitä kohdetta jonka päälle viedään kursori.

Tottakai visuaalisuuden voi aina viedä myös yli. Tästä hyvänä esimerkkinä ovat eräät WordPressin valmisteemat, jotka ihastuttavat joitakin todella pirteällä ilmeellä sekä animaatioilla, mutta joiden tarkoitus ei ole muuta kuin viihdyttää. Nämä varmasti sopivat joihinkin tarkoituksiin, mutta jos tavoitteenasi on tehdä sivut, joilla on muutakin tavoitteita kun ihastuttaa ulkonäöllä ja animaatioilla, niin ota yhteyttä meihin.