Julkaise, kadu ja korjaa

Meidän oma verkkosivuprojekti

Mehän ollaan tosi nuori yritys tällä alalla. Kokemusta löytyy meiltä kaikilta markkinoinnin ja myynnin suhteen, mutta Roita perustaessa mietittiin liiketoimintaa hieman eri näkökulmasta.

Tosissaan hommat muuttui ja jo muutaman kuukauden jälkeen omat sivut herätti lähinnä hilpeyttä ja antoi aivan väärän kuvan meidän toiminnasta.

Lyhyesti kerrottuna aluksi pyrittiin tarjoamaan kuukausilaskutuksellista palvelua yrityksen markkinointiin. Huomattiin sitten tälläisen maksa-ensin-ja -katotaan-myöhemmin-mitä-saat -toiminnan olevan väärä. Huomattiin, että isoin kipukohta yrityksillä oli siinä, että joku ottaisi oikeasti verkkosivuprojektia sarvista kiinni ja taluttaisi sen maaliin.

Joka tapauksessa verkkosivu-uudistus pyöri mielessä aktiivisesti reilun kuukauden ja huonolla menestyksellä koitettiin toivoa, että siihen ilmestyisi jostain tyhjästä aikaa. Alun innostuksen ja useiden ideoiden jälkeen päätettiin, että lyödäänpä nyt homma kerralla maaliin. Niinpä suunnattiin Pielavedelle mökille koneiden kanssa ja päätettiin, että sivut tehdään täällä valmiiksi viikonlopun aikana. Samalla harjoiteltiin vähän videoiden kuvaamista, joista ensimmäiset tulokset löydät täältä ja täältä.

Sivut saatiin viimeistelyä vaille valmiiksi ja seuraavalla viikolla ne lyötiinkin julki.

Mitkä olivat meidän verkkosivuprojektin tavoitteet?

Helppo päivitettävyys

Haluttiin toteuttaa verkkosivujen päivitettävyys jatkossa niin, että olemassa olevaa sisältöä muokattaisiin mahdollisimman vähän ja muokkaus tapahtuu uutta sisältöä lisäämällä. Näin ei turhaan rajoitettaisi sisällön aihetta ja parannettaisiin sivujen hakukonenäkyvyyttä.

Tällä hetkellä kaikki uusi sisältö luodaan kirjoittamalla uusia artikkeleita WordPressin hallinnan kautta. Case-esimerkin kirjoittaminen rustataan kategoriaan Caset ja blogikirjoitus kategoriaan Blogi. Näin ne päivittyvät automaattisesti sivuille oikeaan paikkaan. Yksinkertaista ja helppoa.

Sisältö

Vaikka ei haluttu rajata sisällön aiheita, niin päätettiin kuitenkin asettaa niille jonkunlaiset raamit. Sisällöntuottajia ei ole kuin kolme, niin sisältöä luodaan aluksi kahteen osioon. Caset-sivulle kirjoitetaan meidän tekemistä projekteista ja Blogi-osioon sitten sisältöä maan ja taivaan väliltä.

Caset-osio haluttiin myös rakentaa niin, että sinne olisi helppo lisätä niitä ilman suurempia ohjeistuksia ja sääntöjä. Eli kuten jo ensimmäisen kahden esimerkin kohdalla huomaat, ettei niitä ole veistetty samasta puusta. Tässäkin tavoitteena, että kunhan saadaan tehtyä caseja tarpeeksi, niin niiden paras ulosanti selkeytyy siinä samalla.

Kolmas iso osio tulee olemaan videot, joita siis harjoiteltiin ensimmäistä kertaa mökkireissun aikana. Projekti ideasta ensimmäiseen videoon opetti niin paljon, että siitä varmaan pitää kirjoittaa joskus erikseen oma kirjoitus. Joka tapauksessa videoille ei luotu heti alussa omaa ”moduulia” sivuille, vaan ekat videot tiputellaan sivuille vähän sinne ja tänne. Kunhan niitä kertyy tarpeeksi, niin laitetaan nekin simppelisti esille.

Ulkoasu

Ulkoasussa on itse toimijana aina pienoinen ”haaste”. Tottakai haluttaisiin säilyttää mahdollisimman selkeä rakenne, mutta alan toimijana meidän pitäisi pystyä toteuttamaan myös visuaalisesti modernimpia ratkaisuja selkeys säilyttäen.

Homma lähti aluksi perinteisellä lyijykynä ja paperi -kombolla, josta luotiin nopeasti ensimmäinen raakile. Kun sisältö ja rakenne oli mietitty suurin piirtein selväksi, niin lopussa huomattiin, että ensimmäisestä piirroksesta on jäljellä aika paljonkin julkaistulla sivulla.

Ensimmäisen raakileen jälkeen pyrittiin luonaan kaikki tarvittava sisältö sivuille ja vasta sen jälkeen viimeistelemään ulkoasu. Näin ei tarvitsisi rajata sisällön määrää, aiheita yms. visuaalisuuden takia.

Mitä opittiin projektista

Niin kuin aina, jäi tästäkin jotain muutakin käteen kuin ”pelkät” uudet verkkosivut. Saatiin tiivistettyä ja selkeytettyä Roin viestiä, ja opittiin seuraavat asiat.

Pyri maksimoimaan tulokset pitkällä aikavälillä

Oltaisiin haluttu kikkailla paljonkin eri elementtejä sivuille, mutta päädyttiin siihen, että keskitytään niihin asioihin joilla helpotetaan muokkausta sekä sivujen päivittämistä jatkossa.

Tämän hyvät puolet toivottavasti tulevat näkymään ajan kuluessa kun sivuille on mukava tuottaa uutta sisältöä.

Pyri kestämään keskeneräistä

Edellinen kohta tietenkin pakottaa siihen, että esimerkiksi Caset-osiossa oli aluksi vain 2 esimerkkiä. Jos oltaisiin saatu päättää ja meillä olisi ollut enemmän aikaa, niin oltaisiin tehty sinne useampi heti alussa.

Tälläkin asialla on silti positiivinenkin puoli. Ensinnäkin sivujen julkaisu olisi viivästynyt jos oltaisiin alettu rustailemaan case-esimerkkejä ennen julkaisua. Toiseksi sivujen aikainen julkaisu pakottaa siihen, että tehtäisiin sinne oikeasti nopeasti uudet case-esimerkit.

Jos et itse raivaa uudistukselle aikaa, niin sitä ei koskaan ole

Katsotaan ensi kuussa/kesän jälkeen/ensi vuonna jos silloin olisi aikaa. Paras aika muutokselle ei ole koskaan. Aina olisi jotain muuta hommaa. Juuri siksi koitetaankin myös asiakkaille tarjota palvelua niin, että projektin voi aloittaa millaisessa tilanteessa tahansa. Kuten esimerkiksi Novian tilanteessa.

Ei nämä verkkosivuprojektit aina vaadi pullantuoksuisia palavereita.

Loppuun vielä vähän grafiikkaa ja nopea video.


Mikä Roi?


Uuden blogitekstin lisääminen alle 20 sekunnissa sisältäen kirjautumisen