Eikö se riitä?

Ajatuksia

No kuinka paljon sitä sisältöä sinne verkkosivuille tarvitsee? Se riippuu siitä, kuinka paljon haluat saada kauppaa niiden kautta. Nyrkkisääntönä pitäisin, että mitä enemmän – sitä parempi.

Jos olet joskus uudistanut verkkosivut niin sinulle on varmasti tuttu se tilanne kun lopuksi toteat, että:

”Käynpäs nyt nämä sivut läpi niin kuin olisin potentiaalinen asiakas ja katson ostaisinko itseltäni?”

Tämä on kätevä tapa muutenkin testata omia juttujaan jos olet vain tarpeeksi itsekriittinen. Tässä on vain ongelmana se, että ensinnäkin olet ollut kiinni omassa tekemisessä niin kauan, että on vaikea katsoa itseään muiden ihmisten näkökulmasta. Toinen iso ongelma on se, että me ihmiset tuppaamme olemaan erilaisia monessakin tapaa. Jotkut arvostavat nopeutta, toiset tarkkuutta. Joku haluaa ottaa isoja riskejä ja toinen taas käyttää ison osan ajasta siihen, että varmistaa ettei tule tehtyä tyhmiä virheitä.

En väitä, että ylläolevat esimerkit sulkevat tietenkään toisiaan pois.

Avatakseni aihetta lisää, käyn läpi mukaovelasti neljä erilaista todella karrikoitua asiakastyyppiä. Mitkä asiat kuhunkin asiakastyyppiin vetoaa ja miksi. Kuten varmasti hoksaat yleisin tilanne, on se, että asiakas joidenkin näiden sekoitus.

Tehokas touhuaja

Jotkut arvostavat tehokkuutta, nopeutta ja suoraa puhetta.

Kerro rohkeasti missä olette hyviä, kuinka nopeita olette ja miten projekti saadaan aloitettua vaivattomasti. Kerro lupauksenne. Jos olet alalla, jossa yrityksen lakimies kieltää suurimman osan lupauksista, niin lupaa edes ne asiat jotka saat. Todennäköisesti kukaan kilpailijoistasikaan ei uskalla luvata mitään. Kerro myös avoimesti kelle palvelusi ei sovi. Annat yrityksestäsi rehellisen kuvan ja karkotat turhat tarjouspyynnöt.

Nuorekas edelläkävijä

Jotkut haalivat aina kaiken uusimman teknologian, erikoisimmat keksinnöt ja innovaatisimmat palvelut itselleen.

Kerro mitä uutta palvelussanne on kilpailijoihin verrattuna ja miksi juuri teidät pitäisi valita muiden joukosta. Tässä kohtaa on periaatteessa vaikea erottautua jos toimit todella perinteisellä alalla ja koet suurimman osan asiakkaistasikin olevan ns. vanhan kansan tekijöitä. Vaikka innovaativuudella erottautuminen saattaa ollakin vaikeaa esimerkiksi hautaustoimistolla, niin voit silti kertoa normaalit toimintatapanne ja kertoa, että asiakkaan toiveiden mukaan palvelusisältöä voidaan räätälöidä. Eli teette ja toimitatte normaalin palvelun/tuotteen, mutta voitte räätälöidä siihen vaikka mitä lisäpalveluita. Voit olla varma, että näiltä asiakasryhmiltä tulee myös omia ideoita tuotteesi tai palvelusi räätälöimiseen.

Analyyttinen tutkiskelija

Kaikille yrittäjille on tuttuja asiakkaat, jotka tuntuvat olevan todella kiinnostuneita siitä miten työ tullaan toteuttamaan. Esimerkiksi meillä yleisiä kysymyksiä ovat millä alustalla verkkosivut tehdään, miten niiden muokkaus tapahtuu ja miksi näin tehdään. Nämäkin kysymykset tulevat kaikkien asiakkaiden kanssa jossakin vaiheessa eteen, mutta osaa asiakkaista ne tuntuvat kiinnostavan jo aikaisessa vaiheessa.

Tässäkin tilanteessa kilpailun voittaa se palveluntarjoaja, joka tarjoaa yksityiskohtaista tietoa tarpeeksi omista palveluistaan. Tarpeeksi tarkoittaa tässäkin vaiheessa sitä, että kerrot enemmän kuin kilpailijat.

Pelokas varmistelija

Kaikki näyttää hyvältä uuden asiakkaan suhteen, mutta yhtäkkiä asiakas katoaa ilmoittamatta mitään. Kaikille varmasti jossain vaiheessa tuttua.

Olet todennäköisesti edennyt liian nopeasti, eikä asiakas ole saanut rakennettua luottamusta sinuun tarpeeksi. Tai siis ongelmahan on sinun, eli et ole saanut vakuutettua asiakasehdokasta teidän luotettavuudesta. Tässä tilanteessa ei auta kun ottaa perinteiset referenssilistat, Luotettava Kumppani -logot ja muut vippaskonstit esille. Reippaampi kaveri saattaa jopa rustailla muutaman asiakascasen ja laittaa ne julkiseksi verkkosivuille. Joka tapauksessa tässä tilanteessa kannattaa keskittyä kertomaan niitä asioita, jotka antavat asiakkaalle luotettavan kuvan teistä ja jättää vähemmälle huomiolle kaikkien teknisten yksityiskohtien lateleminen.

Yhteenveto

Eri ihmiset haluavat toimia tietynlaisten ihmisten kanssa. Tärkeintä ihmisille ei ole välttää toimimasta jonkun toisen ihmisryhmän kanssa, kunhan sieltä jostain pilkistää se oma tuttu toimintatapa.

On se sitten tehokkuus, nuorekkuus, laatu tai luotettavuus.

Tästä päästäänkin siihen miksi verkkosivuille kannattaa luoda mahdollisimman paljon ja mahdollisimman erilaista sisältöä. Käy vaikka heti teidän omat verkkosivut läpi ja tutkaile kriittisesti läpi erilaisten ostajaehdokkaiden silmin. Sinulle herää varmaankin useita ideoita miten omia sivua voisi kehittää pienelläkin työllä.

Suomen kokoisessa maassa erottautuminen kilpailijoista on suhteellisen helppoa, kunhan vain tietää mistä aloittaa.

Toistan itseäni, mutta painotan edelleen, että sinun tarvitsee erottua (ainakin aluksi) vasta kilpailijoistasi. Eli tekemällä suurimman osan pienistä asioista vain paremmin kuin kilpailijoistasi, teet itsestäsi potentiaalisimman yhteistyökumppanin asiakasehdokkaallesi.

Näillä pääset alkuun

Kerro kuinka nopeasti voitte toimittaa tuotteen tai palvelun asiakkaalle. Kerro miten se tapahtuu helpoiten asiakkaan näkökulmasta.

”Saat meiltä uudet verkkosivut jopa viikossa. Ota yhteyttä soittamalla 040-1234567 tai oheisella lomakkeella. Kerro vain lyhyesti tarpeesi, niin annamme tarjouksen jopa saman päivän aikana.”

Kerro mitä hienoa palvelussasi on ja miten se eroaa kilpailijoistasi.

”Haluatko nyrpistellä nykyisillä vanhoilla sivuillasi, jotka ovat saman näköiset kuin kaikilla kilpailijoillasi vai haluatko uudet, nykyaikaiset verkkosivut, jotka kääntävät vierailijat oikeasti maksaviksi asiakkaiksi? Kaikki tekemämme verkkosivut suunnitellaan visuaalisesti ja rakenteellisesti vastaamaan juuri teidän yrityksenne tarpeita. Emme käytä tekemissämme verkkosivuissa valmisteemoja tai -paketteja.”

Kerro yksityiskohdista tai työkaluista palvelusi suhteen.

”Käytämme verkkosivujen tekemiseen WordPress-julkaisujärjestelmää, joka on tällä hetkellä maailman suosituin julkaisujärjestelmä. Jokainen projekti aloitetaan sillä, että luomme maksuttoman analyysin tämänhetkisestä kilpailutilanteestasi ja luomme visuaalisen luonnoksen verkkosivun ulkoasusta. Tämän jälkeen annamme tarkan ehdotuksen projektisuunnitelmasta ja pidämme sinut ajan tasalla koko projektin ajan. Lisätietoja työkaluistamme ja toimintatavoistamme voit lukea blogistamme. Kerromme myös mielellämme lisää puhelimessa ja sähköpostilla.”

Kerro miksi teihin kannattaa luottaa ja tarjoa mahdollisimman paljon referenssejä.

”Olemme nuori toimija, mutta luotamme omaan ammattitaitoomme niin paljon, että pystymme lupaamaan täydellisen tyytyväisyystakuun melkein kaikille töillemme. Et sitoudu esimerkiksi mihinkään, ennen kun olet hyväksynyt juuri sinulle tehdyn visuaalisen luonnoksen ja tarjouksen projektista. Katso aikaisempia toteutuksiamme ja asiakastarinoita Caset-sivulta.”

Miksi tuon tämän aiheen esille?

Kuten suurimmalla osalla liiketoimintaan liittyvistä asioista – on tälläkin jokin kaupallinen tarkoitus. Referenssilistan lisääminen sekä palveluista tarkemmin kertominen eivät kieltämättä ole mitään ydinfysiikkaa, niin miksi siis ottaisit meihin yhteyttä?

Voit toki itse alkaa selvittää asioita ja iltahommina tehdä projektia pikkuhiljaa eteenpäin. Toki myös vanhoille sivuille voi päivittää eri asioita, mutta yleensä tämän isoin ongelma on sivujen jatkossa päivittämisen vaikeus ja ulkoasun sekaantuminen. Homma onnistuu ehkä kerran, mutta koko paletti on jatkuvasti hajoamispisteessä ja muokkaus on niin vaikeaa, että sitä ei viitsi tehdä enää jatkossa.

Meidän tekemänä homma lähtisi niin liikkeelle, että otat yhteyttä Konstaan tai Tomppaan ja kerrot lyhyesti nykyisen tilanteesi ja tavoitteesi. Sen jälkeen me otettaisiin tämä työn alle. Saisit viikon kuluessa jo ensimmäisen luonnoksen ulkoasusta, idean rakenteesta ja tarkan projektisuunnitelman sekä tottakai tarkan hinnan toteutukselle.

Tässä kohtaa jatketaan joko samaan tai eri suuntaan.

Jos projektia jatketaan, niin jo heti alussa on huomioitu toiveesi paljonko haluat olla mukana työn eri vaiheissa. Me voidaan toteuttaa lähes kaikki sun ajatuksen voimalla tai sitten voit vaihtoehtoisesti olla mukana hommassa päivittäin. Yleensä tässä kohti sijoututaan noin puoliväliin, ehkä hieman kallistuen siihen, että annat vastuun meille.

Loppujen lopuksi sulla on hyvän näköiset, myyvät ja todella helposti muokattavat sivut. Parhaimmillaan jopa 1-2 viikon kuluessa.